Zobacz PSM wirtualnie

spacer wirtualny 360kliknij i zobacz >

 Muzyka i ruch z nauczaniem języka angielskiego

Drodzy Rodzice i Opiekunowie,

Dziękuję za zainteresowanie kursem: "Muzyka i ruch z nauczaniem języka angielskiego".

Jestem nauczycielką muzyki ze specjalnością nauczania rytmiki i gry na fortepianie (15 lat w Polsce i 20 lat w Republice Południowej Afryki). Pracując z dziećmi i dorosłymi w różnych placówkach edukacyjnych: szkoły muzyczne, szkoły podstawowe i średnie, przedszkola Montessori, propaguję metodę Emila Jaques-Dalcroza. Widzę ogromne możliwości edukacyjne w zajęciach, gdzie ćwiczenia muzyczno-ruchowe są pomocne w nauczaniu języka angielskiego, ponieważ dzieci uczą się zapamiętywać nowe zwroty i słowa przy pomocy kojarzenia ich z ruchem i muzyką.

W czasie zajęć kształcenia słuchu uczeń jest muzycznie aktywny: śpiewa, porusza się, czuje muzykę. Analizuje i wykonuje to, co słyszy.

Według Dalcroz'a: "Harmonizowanie funkcji cielesnych z funkcjami umysłowymi, stanowiące naczelną zasadę wychowawczą tej metody, pozwoliło odkryć i doświadczyć, że nie tylko funkcje umysłowe decydują o dyspozycyjności mięśni, ale i odwrotnie: ćwicząc mięśnie pobudzamy mózg do działania."

Dlatego też uważam, ze ćwiczenia słuchowe są ważne nie tylko w analizie dźwięku muzycznego, ale także w analizie dźwięku mówionego ze specyficzną melodią danego języka.

Badania naukowców potwierdziły, że dzieci, które uczestniczyły w regularnych zajęciach muzycznych miały większy poziom IQ. Wykazując się większą dojrzałością w swoim przedziale wiekowym, przejawiały większą koncentrację i umiejętność realizacji powierzanych im zadań.

A oto kilka informacji dotyczących metody:

Metoda Emila Jacques-Dalcroza'a jest znana w Polsce od ponad 75 lat. Powszechnie nazywa się tę metodę "Rytmika". Oprócz szkół muzycznych rytmika weszła również do programu szkół baletowych i teatralnych (od 1920r) oraz w pewnym zakresie do uczelni pedagogicznych stopnia średniego i wyższego. Elementy rytmiki Dalcrozowskiej znajdują się także w programie wychowania muzycznego dzieci przedszkolnych. Najważniejszymi celami metody, według słów jej twórcy są: rozwijanie wrażliwości muzycznej w całym organizmie, tworzenie poczucia porządku i równowagi po rozbudzeniu wszystkich możliwości motorycznych oraz rozwijanie wyobraźni.

To, co charakteryzuje praktykę rytmiki, co czyni ją czymś jedynym w swoim rodzaju, to jednoczesność uruchomienia podstawowych rodzajów naszej aktywności:

UWAGI - trzeba najpierw USŁYSZEĆ i ZAREJESTROWAĆ to, co się usłyszało,

WRAŻLIWOŚCI - trzeba pozwolić na poddanie się uczuciu muzycznemu,

RUCHU - prowadzi to do wyrażenia ruchem tego, co się ZAREJESTROWAŁO i na co było się WRAŻLIWYM.

W efekcie, CIAŁO staje się INSTRUMENTEM MUZYCZNYM reagującym na muzykę.

Cała metoda opiera się na koncepcji: praktyka powinna poprzedzać teorię, której zasady należy podawać dzieciom wówczas, kiedy doświadczyły na sobie zjawiska, z którego zasady te wypływają. Dlatego zajęcia te stanowią wstęp do nauki gry na instrumentach oraz przygotowują do dalszej edukacji muzycznej.

Żanna Nowak

Tel. 605 054 098

 

e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie obsługi JavaScript.