Wymagania edukacyjne klasa skrzypiec

 

Cykl sześcioletni   KLASA I/6


I. Wymagania edukacyjne:

  1. Umiejętność nazywania poszczególnych części skrzypiec i smyczka.
  2. Poznanie roli poszczególnych elementów instrumentu i smyczka w procesie powstawania dźwięku.
  3. Znajomość zasad czyszczenia i konserwacji skrzypiec i smyczka.
  4. Opanowanie prawidłowej postawy.
  5. Prawidłowe trzymanie skrzypiec i smyczka.
  6. Prawidłowe ułożenie prawej i lewej ręki.
  7. Gra trzema palcami w podstawowym układzie.
  8. Prostolinijne prowadzenie smyczka.
  9. Prawidłowa pulsacja.
  10. Prawidłowa intonacja.
  11. Umiejętność wydobycia dźwięku przy zachowaniu swobodnego aparatu gry.
  12. Gra czterema palcami w podstawowym układzie.
  13. Różne układy palców w I pozycji.
  14. Wykonanie programu muzycznego z pamięci.

   

II. Prezentacja ucznia:

1. Popis uczniów klasy pierwszej :

  • Utwór

2. Popis klasowy:

  • Utwór z fortepianem

3. Badanie wyników nauczania:

  • Gama, pasaż przez jedną oktawę,
  • Etiuda lub ćwiczenie
  • Utwór


Osiągnięcia ucznia:

  • Znajomość nazw części skrzypiec i smyczka
  • Poprawna postawa gry
  • Opanowanie układu gry lewej i prawej ręki
  • Prostolinijne prowadzenie smyczka
  • Znajomość notacji w kluczu wiolinowym.

III. Materiał nauczania:

1.Materiał dobrany według uznania nauczyciela. A. Cofalik- Skrzypcowe ABC             

 

KLASA II/6


I. Wymagania edukacyjne:

  1. Prawidłowe trzymanie skrzypiec i smyczka.
  2. Prostolinijne prowadzenie smyczka.
  3. Prawidłowa pulsacja.
  4. Różne układy palców w pierwszej pozycji.
  5. Prawidłowa intonacja.
  6. Zwiększenie wymagań w zakresie brzmienia i rytmu.
  7. Wykonanie programu muzycznego z pamięci.

II. Prezentacja ucznia:

1. Popis klasowy:

  • Utwór z fortepianem

2. Przesłuchanie półroczne:

  • Dwa utwory

3. Przesłuchanie techniczne:

  • Gama przez II oktawy
  • Etiuda

4. Popis klasowy:

  • Utwór

5. Egzamin promocyjny:

  • Utwór
  • Koncert lub utwór

Minimum programowe

  • Gamy i pasaże z pamięci
  • Cztery etiudy
  • Koncert , głównie pierwsza część
  • Cztery utwory z towarzyszeniem fortepianu
  • Jeden duet

III. Materiał nauczania: 1. Etiudy:

  • F. Wohlfahrt – Etiudy op. 45,
  • I. Dubiska - Wybór etiud skrzypcowych w I pozycji”,
  • K. Fortunatow - Etiudy na zmiany pozycji”,
  • H. E. Kayser - Etiudy op. 20,
  • J. Mieksin, Z. Ostalczyk - Łatwe dwudźwięki

2. Wybór koncertów:

  • W. Kozakowski - Dziecięce concertino”,
  • F. Kuchler - Koncert h -moll op.11,
  • O. Rieding - Koncert h - moll op. 35


3. Szkoły gry i ćwiczenia według uznania nauczyciela prowadzącego                  


KLASA III/6


I. Wymagania edukacyjne:

  1. Umiejętność koncentrowania się i pokonywania tremy podczas wykonywania utworu.
  2. Dalsza praca nad prawidłowym układem lewej i prawej ręki.
  3. Prawidłowa pulsacja
  4. Zwiększenie wymagań w zakresie intonacji
  5. Rodzaje artykulacji detache i legato, dwudźwięki,
  6. Zakres dynamiki piano - forte
  7. Umiejętność dokonywania właściwej samooceny wykonania utworu
  8. Umiejętność prawidłowego grania a vista łatwych utworów w dowolnym tempie z uwzględnieniem poprawnej intonacji i precyzji rytmicznej
  9. Wprowadzenie III pozycji
  10. Prawidłowa intonacja, wibracja, ruchy wyrównawcze
  11. Umiejętność samodzielnej pracy nad utworem.
  12. Umiejętność świadomego ćwiczenia i korekty własnych błędów.
  13. Wykonanie programu muzycznego z pamięci.

II. Prezentacja ucznia:

1. Popis klasowy:

  • Utwór

2. Przesłuchanie półroczne:

  • Utwór
  • Koncert

3. Popis klasowy:

  • Utwór

4. Przesłuchanie techniczne:

  • Gama pasaże
  • Etiuda

    5. Egzamin promocyjny:

  • Utwór
  • Koncert

Minimum programowe

  • Gamy i trójdźwięki durowe I molowe (z pamięci)
  • Cztery etiudy
  • Koncert
  • Cztery utwory z towarzyszeniem fortepianu
  • Jeden duet.

III. Materiał nauczania:

1. Wybór etiud

  • F. Wohlfahrt - Etiudy op. 45, 54, 74
  • I. Dubiska - Wybór etiud skrzypcowych w I pozycji”
  • J. Trott - Etiudy dwudźwiękowe”
  • K. Fortunatow - Etiudy na zmiany pozycji”
  • H. E. Kayser - Etiudy op. 20
  • J. Mieksin, Z. Ostalczyk - Łatwe dwudźwięki

2. Wybór koncertów:

  • A. Huber - Concertino F - dur op. 7
  • F. Janszynow - Concertino op. 35
  • F. Kuchler - Concertino D - dur op. 15
  • St. Mach - Concertino A - dur op. 60
  • O. Rieding - Koncert D - dur op. 36
  • F. Seitz - Koncert uczniowski G - dur op. 13
  • A. Vivaldi - Koncert G -dur op. 7 nr 2


3. Utwory dowolne według uznania nauczyciela prowadzącego.          


KLASA IV/6


I.Wymagania edukacyjne:

  1. Dalsza praca nad aparatem gry.
  2. Prawidłowa pulsacja.
  3. Utrwalanie pozycji I. II i III.
  4. Prawidłowa intonacja.
  5. Wprowadzenie V pozycji.
  6. Wibracja.
  7. Ruchy wyrównawcze.
  8. Różnorodna artykulacja: detache, legato, staccato, martele, akordy, akcenty, flażolety naturalne, dwudźwięki.
  9. Zakres dynamiki piano - fortissimo.
  10. Umiejętność samodzielnego i bezbłędnego odczytania tekstu nutowego.
  11. Umiejętność samodzielnego strojenia instrumentu.
  12. Zwiększenie wymagań w zakresie muzycznej interpretacji utworów.
  13. Umiejętność samodzielnego opracowania łatwego utworu pod względem techniczno – wykonawczym (palcowanie, smyczkowanie, frazowania, dynamika, interpretacja)
  14. Realizacja dodatkowych ozdobników.
  15. Prawidłowe brzmienie.
  16. Umiejętność frazowania i operowania podstawowymi sposobami artykulacji.
  17. Zgodna z zapisem realizacja metro-rytmiki, agogiki i dynamiki.
  18. Interpretowanie utworu zgodne z jego budową formalną .
  19. Wykonanie programu muzycznego z pamięci.


II. Prezentacja ucznia:

1. Popis klasowy:

  • Utwór

2. Przesłuchanie półroczne:

  • Utwór
  • Koncert

3. Popis klasowy:

  • Utwór

4. Przesłuchanie techniczne:

  • Gama, pasaże, dwudźwięki
  • Etiuda

5. Egzamin promocyjny:

  • Utwór
  • Koncert I lub III część
  • Czytanie a vista

Minimum programowe

  • Gamy durowe i molowe oraz trójdźwięki do 4 znaków (z pamięci).
  • Cztery etiudy
  • Dwa koncerty, w tym jeden z pamięci (głównie pierwsze części)
  • Cztery utwory z towarzyszeniem fortepianu
  • Jeden duet (tercet, kwartet)

III. Materiał nauczania:

1. Wybór etiud:

  • F. Wohlfahrt – Etiudy op. 45, 54, 74
  • I. Dubiska - Wybór Etiud skrzypcowych w I pozycji”
  • K. Fortunatow - Etiudy na zmiany pozycji”
  • H. E. Kayser - Etiudy op. 20
  • J.Trott - Etiudy dwudźwiękowe”
  • J. Mieksin, Z. Ostalczyk - Łatwe dwudźwięki

2. Wybór koncertów:

  • G. Bacewicz - Concertino
  • A. Bloch - Concertino op. 31
  • A. Komarowski - Koncert A - dur nr 2
  • F. Kuchler - Koncert D - dur op. 12
  • O. Rieding - Koncert D - dur op. 25
  • O. Rieding - Koncert a - moll op. 21
  • O. Rieding - Koncert G - dur op. 24

 

3. Utwory dowolne według uznania nauczyciela prowadzącego.                                


KLASA V/6


I. Wymagania edukacyjne:

  1. Prawidłowy aparat gry.
  2. Prawidłowa pulsacja i intonacja.
  3. Gra w I, II, III i V pozycji.
  4. Wprowadzenie IV pozycji.
  5. Wibracja i ruchy wyrównawcze.
  6. Różnorodna artykulacja: detache, legato, staccato, martele, spiccato, akordy, akcenty, flażolety naturalne, dwudźwięki.
  7. Prawidłowe brzmienie i rytm.
  8. Zakres dynamiki pianissimo -fortissimo.
  9. Kształtowanie dźwięku.
  10. Muzyczna interpretacja utworów.
  11. Znajomość podstawowych wiadomości z historii instrumentu.
  12. Umiejętność gry pod kierunkiem nauczyciela w różnych formach muzykowania zespołowego.
  13. Wykonanie programu muzycznego z pamięci.

II. Prezentacja ucznia:

1. Popis klasowy:

  • Utwór

2. Przesłuchanie półroczne:

  • Dwie części Sonaty
  • Utwór

3. Popis klasowy:

  • Utwór

4. Przesłuchanie techniczne:

  • Gama, pasaże, dwudźwięki
  • Etiuda

5. Egzamin promocyjny:

  • Koncert I lub III cz.
  • Utwór
  • Czytanie a vista

Minimum programowe

  • Gamy durowe i molowe oraz trójdźwięki do 4 znaków w obrębie 5 pozycji
  • Różne rodzaje smyczkowań.
  • Dwudźwięki- tercje, seksty, oktawy do trzeciej pozycji detache
  • Cztery etiudy(w tym dwudźwiękowe i biegłościowe)
  • Dwa koncerty, w tym jeden z pamięci (głównie pierwsze części)
  • Cztery utwory z towarzyszeniem fortepianu
  • Jeden duet (tercet, kwartet)

III. Materiał nauczania:

1. Wybór etiud:

  • F. Wohlfahrt – Etiudy op. 45, 54, 74
  • F. Mazas – Etiudy op. 36 z. I, II
  • K. Fortunatow - Etiudy na zmiany pozycji”
  • H. E. Kayser - Etiudy op. 20
  • R. Kreutzer - 42 Etiudy
  • J. Trott - Etiudy dwudźwiękowe
  • J. Mieksin, Z. Ostalczyk - Łatwe dwudźwięki

2. Wybór koncertów:

  • J.B. Accolay – Koncert a – moll
  • Ch. Dancla – Solo koncertowe nr 1
  • G. Hollander – Koncert szkolny op. 62
  • L. Jansa Concertino D dur op. 52
  • P. Nardini – Koncert a – moll
  • F. Seitz – Koncert uczniowski g – moll op. 12
  • F. Seitz Koncert D dur op. 15
  • A. Vivaldi – Koncert a – moll
  • A. Vivaldi Koncert G dur (opr. Mostrasa)

3. Wybór etiud:

  • A. Ariosti – Sonata D – dur nr 6
  • A. Corelli Sonata e moll op. 5 nr 8
  • A. Corelli Sonata A dur op. 5 nr 9
  • G. F. Häendel Sonata E dur

4. Utwory dowolne według uznania nauczyciela prowadzącego. .                          


KLASA VI/6


I. Wymagania edukacyjne:

  1. Prawidłowy aparat gry.
  2. Prawidłowa pulsacja.
  3. Prawidłowa intonacja.
  4. Gra w VII pozycjach.
  5. Wibracja i ruchy wyrównawcze.
  6. Różnorodna artykulacja: detache, legato, staccato, martele, spiccato, akordy, akcenty, flażolety naturalne, dwudźwięki.
  7. Prawidłowe brzmienie i rytm.
  8. Zakres dynamiki pianissimo - fortissimo.
  9. Kształtowanie dźwięku.
  10. Muzyczna interpretacja utworów.
  11. Umiejętność gry pod kierunkiem nauczyciela w różnych formach muzykowania zespołowego.
  12. Muzyczna interpretacja utworów.
  13. Wykonanie programu muzycznego z pamięci.

II. Prezentacja ucznia:

1. Popis klasowy:

  • Utwór

2. Przesłuchanie półroczne:

  • Gama ,pasaże, dwudźwięki
  • Etiuda melodyczna
  • Etiuda dwudźwiękowa

3. Popis klasowy:

  • Utwór

4.Egzamin końcowy

  • Sonata lub Fantazja 2 części
  • Koncert I lub III
  • Czytanie a vista

Minimum programowe:

  • Gamy durowe i molowe oraz trój dźwięki do 4 znaków w obrębie 7 pozycji. 
  • Różne rodzaje smyczkowań (detache, legato, spiccato. sautille, staccato).
  • Pasaże. Dwudźwięki- tercje, seksty. oktawy do piątej pozycji detache i legato po dwie i cztery nuty.
  • Cztery etiudy(w tym dwudźwiękowe i biegłościoweKoncertDwa utwory z towarzyszeniem fortepianu Jeden duet (tercet kwartet)


  • III. Materiał nauczania:
  • 1. Wybór etiud:
  • F. Wohlfahrt - Etiudy op. 45, 54, 74
  • F. Mazas - Etiudy op. 36 z. I i II
  • K. Fortunatow - Etiudy na zmiany pozycji“
  • R. Kreutzer - 42 etiudy“
  • J. Dont - Etiudy op. 37
  • F. Fiorillo - 36 etiud
  • J.Trott -Etiudy dwudźwiękowe”
  • J. Mieksin, Z. Ostalczyk - Łatwe dwudźwięki

2. Wybór koncertów:

  • Ch. Dancla - Solo koncertowe nr 3
  • A. Vivaldi – Koncert D - dur op. 20
  • A. Vivaldi - G - dur nr 23
  • J. S. Bach - Koncert a - moll
  • Ch. Beriot -Koncert a - moll nr 9
  • Ch. Beriot - Koncert G -dur nr 7
  • A. Komarowski -Koncert e - moll
  • R. Ortmans - Koncert a - moll nr 12
  • H. Sitt - Koncert C - dur op. 70
  • A. Viotti -Koncert g –moll

3. Sonaty:

  • A. Corelli - Sonaty nr 3 i 10
  • G. F. Haendel - Sonata F- dur
  • A. Krzanowski - Mała partita na skrzypce solo
  • G. B. Pergolesi - Sonata G - dur
  • H. Purcell - Sonata g - moll
  • D. Walentini - Sonata a - moll
  • G. Ph. Telemann - 10 fantazji

4. Utwory dowolne według uznania nauczyciela prowadzącego                    


Cykl czteroletni   KLASA I/4


I.Wymagania edukacyjne:

  1. Umiejętność nazywania poszczególnych części skrzypiec i smyczka.
  2. Poznanie roli poszczególnych elementów instrumentu i smyczka w procesie powstawania dźwięku.
  3. Znajomość zasad czyszczenia i konserwacji skrzypiec i smyczka.
  4. Opanowanie prawidłowej postawy i trzymania skrzypiec pod brodą i smyczka.
  5. Prawidłowe trzymanie skrzypiec i smyczka.
  6. Prawidłowe ułożenie prawej i lewej ręki.
  7. Gra palcami w podstawowym układzie.
  8. Prostolinijne prowadzenie smyczka.
  9. Prawidłowa pulsacja.
  10. Prawidłowa intonacja.
  11. Umiejętność wydobycia dźwięku przy zachowaniu swobodnego aparatu gry.
  12. Gra czterema palcami w podstawowym układzie.
  13. Różne układy palców w I pozycji.
  14. Zwiększenie wymagań w zakresie brzmienia i rytmu.
  15. Wykonanie programu muzycznego z pamięci.

 

II Formy sprawdzania osiągnięć ucznia:

Udział uczniów w popisach szkolnych Badanie wyników

III Osiągnięcia ucznia:

Znajomość nazw części skrzypiec i smyczka Poprawna postawa gry

Opanowanie układu gry lewej i prawej ręki

Prostolinijne prowadzenie smyczka

Znajomość notacji w kluczu wiolinowym.  

IV. Materiał nauczania:

1. Materiał dobrany według uznania nauczyciela:

  • A. Cofalik - Skrzypcowe ABC
  • F. Wohlfahrt – Etiudy op. 45
  • J. Mieksin, Z. Ostalczyk - Łatwe dwudźwięki

2. Wybór Koncertów:

  • Kozakowski -Dziecięce Concertino”
  • F. Kuchler - Koncert h - moll op. 11
  • O. Rieding - Koncert h - moll op. 35

  

KLASA II/4


I. Wymagania edukacyjne:

  1. Umiejętność koncentrowania się i pokonywania tremy podczas wykonywania utworu.
  2. Dalsza praca nad prawidłowym układem lewej i prawej ręki.
  3. Prawidłowa pulsacja
  4. Gra w I i III pozycji
  5. Zwiększenie wymagań w zakresie intonacji
  6. Rodzaje artykulacji detache i legato, dwudźwięki, zakres dynamiki piano - forte
  7. Umiejętność dokonywania właściwej samooceny wykonania utworu
  8. Umiejętność prawidłowego grania a vista łatwych utworów w dowolnym tempie z uwzględnieniem poprawnej intonacji i precyzji rytmicznej
  9. Wprowadzenie II pozycji
  10. Prawidłowa intonacja, wibracja, ruchy wyrównawcze
  11. Umiejętność samodzielnej pracy nad utworem.
  12. Umiejętność świadomego ćwiczenia i korekty własnych błędów.
  13. Wykonanie programu muzycznego z pamięci.

II. Prezentacja ucznia:

1. Popis klasowy:

  • Utwór

2. Przesłuchanie półroczne:

  • Koncert lub utwór
  • Utwór

3. Popis klasowy:

  • Utwór

4. Przesłuchanie techniczne:

  • Gama pasaże
  • Etiuda

5. Egzamin promocyjny:

  • Utwór
  • Koncert I lub III cz.

Minimum programowe

  • Gamy durowe i molowe oraz trójdźwięki do 3 znaków (z pamięci).
  • Cztery etiudy
  • Dwa koncerty w tym jeden z pamięci (głównie pierwsze części)
  • Cztery utwory z towarzyszeniem fortepianu
  • Jeden duet (tercet, kwartet)

III. Materiał nauczania:

1. Wybór etiud

  • F. Wohlfahrt – Etiudy op. 45, 54, 74
  • I. Dubiska - Wybór etiud skrzypcowych w I pozycji”
  • J.Trott - Etiudy dwudźwiękowe”
  • K. Fortunatow - Etiudy na zmiany pozycji”
  • J. Mieksin, Z. Ostalczyk - Łatwe dwudźwięki

2. Wybór koncertów:

  • A. Huber - Concertino F - dur op. 7
  • F. Janszynow - Concertino op. 35
  • F. Kuchler - Concertino D - dur op. 15
  • St. Mach - Concertino A - dur op. 60
  • O. Rieding - Koncert D - dur op. 36
  • F. Seitz - Koncert uczniowski G - dur op. 13
  • A. Vivaldi - Koncert G - dur op. 7 nr 2

 

3. Szkoły gry i ćwiczenia według uznania nauczyciela prowadzącego.

4. Utwory dowolne według uznania nauczyciela prowadzącego      


KLASA III/4


I. Wymagania edukacyjne:

  1. Dalsza praca nad aparatem gry.
  2. Prawidłowa pulsacja.
  3. Utrwalanie pozycji I i III.
  4. Prawidłowa intonacja.
  5. Wprowadzenie V pozycji.
  6. Wibracja.
  7. Ruchy wyrównawcze.
  8. Różnorodna artykulacja: detache, legato, staccato, martele, akordy, akcenty, flażolety naturalne, dwudźwięki.
  9. Zakres dynamiki piano - fortissimo.
  10. Umiejętność samodzielnego i bezbłędnego odczytania tekstu nutowego.
  11. Umiejętność samodzielnego strojenia instrumentu.
  12. Zwiększenie wymagań w zakresie muzycznej interpretacji utworów.
  13. Umiejętność samodzielnego opracowania łatwego utworu pod względem techniczno – wykonawczym (palcowanie, smyczkowanie, frazowania, dynamika, interpretacja)
  14. Realizacja ozdobników i tryki.
  15. Prawidłowe brzmienie.
  16. Umiejętność frazowania i operowania podstawowymi sposobami artykulacji.
  17. Zgodna z zapisem realizacja metro-rytmiki, agogiki i dynamiki.
  18. Interpretowanie utworu zgodne z jego budową formalną .
  19. Wykonanie programu muzycznego z pamięci.

II. Prezentacja ucznia:

1. Popis klasowy:

  • Utwór

2. Przesłuchanie półroczne:

  • Sonata 2 części
  • Utwór

3. Popis klasowy:

  • Utwór

4. Przesłuchanie techniczne:

  • Gama, pasaże, dwudźwięki
  • Etiuda

5. Egzamin promocyjny: 

  • Utwór
  • Koncert I lub III część
  • Czytanie a Vista

Minimum programowe

  • Gamy durowe i molowe oraz trójdźwięki do 4znaków (z pamięci).
  • Cztery etiudy
  • Koncert I lub III cz.
  • Sonata (dwie kontrastujące części)
  • Cztery utwory z towarzyszeniem fortepianu
  • Jeden duet (tercet, kwartet)

III. Materiał nauczania: 1. Wybór etiud:

  • F. Wohlfahrt – Etiudy op. 45, 54, 74
  • K. Fortunatow - Etiudy na zmiany pozycji”
  • J. Trott - Etiudy dwudźwiękowe”
  • J. F. Mazas - Etiudy op. 36 z. I i II
  • J. Mieksin, Z. Ostalczyk - Łatwe dwudźwięki

2. Wybór koncertów:

  • A. Huber - Concertino F - dur op. 7
  • A. Komarowski - Koncert A - dur nr 2
  • F. Seitz - Koncert uczniowski G - dur op. 13
  • A. Vivaldi - Koncert G - dur op. 7 nr 2
  • J.B. Accolay - Koncert a - moll
  • Ch. Dancla - Solo koncertowe nr 1
  • G. Hollander - Koncert szkolny op. 62
  • L. Jansa - Concertino D - op. 52
  • P. Nardini - Koncert a - moll
  • F. Seitz - Koncert uczniowski g - moll op. 12
  • F. Seitz - Koncert D - dur op. 15
  • A. Vivaldi - Koncert a - moll

  • A. Vivaldi - Koncert G - dur (opr. Mostrasa)

3. Utwory dowolne według uznania nauczyciela prowadzącego.                            


KLASA IV/4


I. Wymagania edukacyjne:

  1. Prawidłowy aparat gry.
  2. Prawidłowa pulsacja.
  3. Prawidłowa intonacja.
  4. Gra w VII pozycjach
  5. Wibracja i ruchy wyrównawcze.
  6. Różnorodna artykulacja: detache, legato, staccato, martele, spiccato, akordy, akcenty, flażolety naturalne, dwudźwięki.
  7. Prawidłowe brzmienie i rytm.
  8. Zakres dynamiki pianissimo - fortissimo.
  9. Kształtowanie dźwięku.
  10. Muzyczna interpretacja utworów.
  11. Umiejętność gry pod kierunkiem nauczyciela w różnych formach muzykowania zespołowego.
  12. Muzyczna interpretacja utworów.
  13. Wykonanie programu muzycznego z pamięci.

II. Prezentacja ucznia:

1. Popis klasowy:

  • Utwór

2. Przesłuchanie półroczne:

  • Gama ,pasaże, dwudźwięki
  • Etiuda melodyczna
  • Etiuda dwudźwiękowa

3. Popis klasowy:

  • Utwór

4.Egzamin końcowy

  • Sonata lub Fantazja 2 części
  • Koncert I lub III
  • Czytanie a vista

Minimum programowe:

Gamy durowe i molowe oraz trójdźwięki do 4znaków (z pamięci).

Cztery etiudy Koncert I lub III cz. Sonata (dwie kontrastujące części)

Cztery utwory z towarzyszeniem fortepianu Jeden duet (tercet, kwartet)

III. Materiał nauczania:

1. Wybór etiud:

  • F. Wohlfahrt – Etiudy op. 45, 54, 74
  • F. Mazas – Etiudy op. 36 z. I i II
  • K. Fortunatow - Etiudy na zmiany pozycji“
  • Kreutzer - 42 etiudy
  • J. Dont - Etiudy op. 37
  • J.Trott - Etiudy dwudźwiękowe”
  • J. Mieksin, Z. Ostalczyk - Łatwe dwudźwięki

2. Wybór koncertów:

  • J.B. Accolay - Koncert a - moll
  • Ch. Dancla - Solo koncertowe nr 1,2,3
  • G. Hollander - Koncert szkolny op. 62
  • L. Jansa - Concertino D - dur op. 52
  • P. Nardini - Koncert a – moll
  • F. Seitz - Koncert uczniowski g - moll op. 12
  • F. Seitz - Koncert D - dur op. 15
  • A. Vivaldi - Koncert a -moll
  • A. Vivaldi - Koncert G - dur (opr. Mostrasa)
  • A. Vivaldi - Koncert g - moll
  • J. S. Bach - Koncert a - moll
  • Ch. Beriot - Koncert a -moll nr 9
  • Ch. Beriot - Koncert G - dur nr 7
  • A. Komarowski - Koncert e - moll
  • R. Ortmans - Koncert a --dur op. 70
  • G. B. Viotti - Koncert D -–dur nr 20
  • G. B. Viotti - Koncert G - dur nr 23

3. Sonaty:

  • A. Corelli - Sonaty nr 3 i 10
  • G. F. Haendel - Sonata F - dur, E - dur
  • A. Corelli - Sonata e op. 5 nr 8, Sonata A - dur op. 5 nr 9
  • G. Ph. Telemann -10 Fantazji

 

4. Utwory dowolne według uznania nauczyciela prowadzącego.

Efekty kształcenia po zakończeniu nauki w szkole muzycznej I stopnia .
Uczeń:

- szanuje dziedzictwo kulturowe swojego i innych narodów

- przestrzega zasad kultury, etyki i prawa autorskiego

- posiada wiedzę niezbędną do rozwijania gry na instrumencie i do świadomego uczestnictwa w życiu muzycznym

- zna i stosuje zasady dotyczące występów publicznych, ze szczególnym uwzględnieniem zachowania i stroju

- wykazuje wrażliwość artystyczną w kreatywnym realizowaniu zadań

- rozwija pasję muzyczną przez podejmowanie inicjatyw artystycznych

publicznie prezentuje swoje dokonania

- podczas gry na instrumencie prawidłowo operuje aparatem gry

- czyta nuty ze zrozumieniem , potrafi wykonać a vista proste utwory muzyczne

- wykorzystuje wiedzę ogólno muzyczną oraz umiejętności niezbędne do zrozumienia i wykonywania utworu

- świadomie wykorzystuje słuch muzyczny w działaniach praktycznych

- realizuje wskazówki wykonawcze ze zrozumieniem

- ocenia jakość wykonywanych zadań

- pracuje w zespole pod nadzorem osoby odpowiedzialnej za realizację projektu oraz bierze współodpowiedzialność za efekt tej pracy

- integruje się i współpracuje z członkami zespołu

- buduje relacje oparte na zaufaniu

- wykazuje się w działaniu aktywną postawą

- organizuje swoją indywidualną prace - systematycznie rozwija swoje umiejętności

- wykorzystuje technologię informacyjną i komunikacyjną

- przewiduje skutki podejmowanych działań

- jest przygotowany do kontynuowania nauki

- potrafi skutecznie radzić sobie ze stresem w szczególności z tremą.