Wymagania edukacyjne –klasa skrzypiec

 

KLASA I/6 

I. Wymagania edukacyjne: 

  1. Umiejętność nazywania poszczególnych części skrzypiec i smyczka.
  2. Poznanie roli poszczególnych elementów instrumentu i smyczka w procesie powstawania dźwięku.
  3. Znajomość zasad czyszczenia i konserwacji skrzypiec i smyczka.
  4. Opanowanie prawidłowej postawy i trzymania skrzypiec pod brodą i smyczka.
  5. Prawidłowe trzymanie skrzypiec i smyczka.
  6. Prawidłowe ułożenie prawej i lewej ręki.
  7. Gra trzema palcami w podstawowym układzie.
  8. Prostolinijne prowadzenie smyczka.
  9. Prawidłowa pulsacja.
  10. Prawidłowa intonacja.
  11. Umiejętność wydobycia dźwięku przy zachowaniu swobodnego aparatu gry.
  12. Gra czterema palcami w podstawowym układzie.
  13. Różne układy palców w I pozycji.
  14. Wykonanie programu muzycznego z pamięci.

 

II. Prezentacja ucznia:

1. Popis klasowy:

  • Utwór

2. Przesłuchanie półroczne:

  • Dwie piosenki

3. Popis klasowy: 

  • Utwór z fortepianem

4. Badanie wyników nauczania: 

  • Gama, pasaż przez jedną oktawę,
  • Etiuda
  • Koncert lub utwór

 

III. Materiał nauczania:

1.Materiał dobrany według uznania nauczyciela.

 

KLASA II/6 

I. Wymagania edukacyjne:

  1. Prawidłowe trzymanie skrzypiec i smyczka.
  2. Prostolinijne prowadzenie smyczka.
  3. Prawidłowa pulsacja.
  4. Różne układy palców w pierwszej pozycji.
  5. Prawidłowa intonacja.
  6. Zwiększenie wymagań w zakresie brzmienia i rytmu.
  7. Wykonanie programu muzycznego z pamięci.

 

II. Prezentacja ucznia:

1. Popis klasowy:

  • Utwór z fortepianem

2. Przesłuchanie półroczne:

  • Gama i pasaże przez II oktawy 
  • Etiuda 
  • Koncert I lub III część

3. Przesłuchanie techniczne:

  • Gama przez II oktawy
  • Etiuda
  • Ćwiczenie dwudźwięków

4. Popis klasowy:

  • Utwór

5. Egzamin promocyjny:

  • Koncert

 

III. Materiał nauczania:

1. Etiudy:

  • F. Wohlfahrt op. 45, I. Dubiska „Wybór etiud skrzypcowych w I pozycji”, 
  • K. Fortunatow „Etiudy na zmiany pozycji”, 
  • H. E. Kayser – Etiudy op. 20, J. Mieksin, 
  • Z. Ostalczyk – Łatwe dwudźwięki

2. Wybór koncertów:

  • W. Kozakowski „Dziecięce Concertino”, 
  • F. Kuchler – Koncert h – moll op.11, 
  • O. Rieding – Koncert h – moll op. 35

3. Szkoły gry i ćwiczenia według uznania nauczyciela prowadzącego

 

KLASA III/6

I. Wymagania edukacyjne:

  1. Umiejętność koncentrowania się i pokonywania tremy podczas wykonywania utworu.
  2. Dalsza praca nad prawidłowym układem lewej i prawej ręki.
  3. Prawidłowa pulsacja
  4. Gra w I i III pozycji
  5. Zwiększenie wymagań w zakresie intonacji
  6. Rodzaje artykulacji detache i legato, dwudźwięki, zakres dynamiki piano - forte
  7. Umiejętność dokonywania właściwej samooceny wykonania utworu
  8. Umiejętność prawidłowego grania a vista łatwych utworów w dowolnym tempie z uwzględnieniem poprawnej intonacji i precyzji rytmicznej
  9. Wprowadzenie II pozycji
  10. Prawidłowa intonacja, wibracja, ruchy wyrównawcze
  11. Umiejętność samodzielnej pracy nad utworem.
  12. Umiejętność świadomego ćwiczenia i korekty własnych błędów.
  13. Wykonanie programu muzycznego z pamięci.

 

II. Prezentacja ucznia:

1. Popis klasowy: 

  • Utwór

2. Przesłuchanie półroczne:

  • Koncert

3. Popis klasowy:

  • Utwór

4. Przesłuchanie techniczne:

  • Gama
  • Ćwiczenie dwudźwiękowe
  • Etiuda

5. Egzamin promocyjny:

  • Utwór
  • Koncert

 

III. Materiał nauczania:

1. Wybór etiud

  • F. Wohlfahrt op. 45, 54, 74
  • I. Dubiska „Wybór etiud skrzypcowych w I pozycji”
  • Trott „Etiudy dwudźwiękowe”
  • K. Fortunatow „Etiudy na zmiany pozycji”
  • H. E. Kayser – Etiudy op. 20
  • J. Mieksin, Z. Ostalczyk – Łatwe dwudźwięki

2. Wybór koncertów:

  • A. Huber – Concertino F – dur op. 7
  • F. Janszynow o Concertino op. 35
  • F. Kuchler – Concertino D – dur op. 15
  • St. Mach – Concertino A – dur op. 60
  • O. Rieding – Koncert D – dur op. 36
  • F. Seitz – Koncert uczniowski G – dur op. 13
  • A. Vivaldi – Koncert G – dur op. 7 nr 2

3. Utwory dowolne według uznania nauczyciela prowadzącego.

 

KLASA IV/6

I. Wymagania edukacyjne:

  1. Dalsza praca nad aparatem gry.
  2. Prawidłowa pulsacja.
  3. Utrwalanie pozycji I. II i III.
  4. Prawidłowa intonacja.
  5. Wprowadzenie V pozycji.
  6. Wibracja.
  7. Ruchy wyrównawcze.
  8. Różnorodna artykulacja: detache, legato, staccato, martele, akordy, akcenty, flażolety naturalne, dwudźwięki.
  9. Zakres dynamiki piano – fortissimo.
  10. Umiejętność samodzielnego i bezbłędnego odczytania tekstu nutowego.
  11. Umiejętność samodzielnego strojenia instrumentu.
  12. Zwiększenie wymagań w zakresie muzycznej interpractacji utworów.
  13. Umiejętność samodzielnego opracowania łatwego utworu pod względem techniczno – wykonawczym (palcowanie, smyczkowanie, frazowania, dynamika, interpretacja)
  14. Realizacja dodatkowych ozdobników.
  15. Prawidłowe brzmienie.
  16. Umiejętność frazowania i operowania podstawowymi sposobami artykulacji.
  17. Zgodna z zapisem realizacja metrorytmiki, agogiki i dynamiki.
  18. Interpretowanie utworu zgodne z jego budową formalną .
  19. Wykonanie programu muzycznego z pamięci.

 

II. Prezentacja ucznia:

1. Popis klasowy:

  • Utwór

2. Przesłuchanie półroczne:

  • Gama, pasaże, dwudźwięki
  • Etiuda
  • Utwór

3. Popis klasowy:

  • Utwór

4. Przesłuchanie techniczne:

  • Gama, pasaże, dwudźwięki
  • Ćwiczenie dwudźwiękowe
  • Etiuda

5. Egzamin promocyjny:

  • Utwór
  • Koncert I lub III część

 

III. Materiał nauczania:

1. Wybór etiud:

  • F. Wohlfahrt op. 45, 54, 74
  • I. Dubiska „Wybór Etiud skrzypcowych w I pozycji”
  • K. Fortunatow „Etiudy na zmiany pozycji”
  • H. E. Kayser – Etiudy op. 20
  • Trott „Etiudy dwudźwiękowe”
  • J. Mieksin, Z. Ostalczyk – Łatwe dwudźwięki

2. Wybór koncertów:

  • G. Bacewicz – Concertino
  • A. Bloch – Concertino op. 31
  • A. Komarowski – Koncert A – dur nr 2
  • F. Kuchler – Koncert D – dur op. 12
  • O. Rieding – Koncert D – dur op. 25
  • O. Rieding – Koncert a – moll op. 21
  • O. Rieding – Koncert G – dur op. 24

3. Utwory dowolne według uznania nauczyciela prowadzącego.

 

KLASA V/6

I. Wymagania edukacyjne:

  1. Prawidłowy aparat gry.
  2. Prawidłowa pulsacja i intonacja.
  3. Gra w I, II, III i V pozycji.
  4. Wprowadzenie IV pozycji.
  5. Wibracja i ruchy wyrównawcze.
  6. Różnorodna artykulacja: detache, legato, staccato, martele, spiccato, akordy, akcenty, flażolety naturalne, dwudźwięki.
  7. Prawidłowe brzmienie i rytm.
  8. Zakres dynamiki pianissimo – fortissimo.
  9. Kształtowanie dźwięku.
  10. Muzyczna interpretacja utworów.
  11. Znajomość podstawowych wiadomości z historii instrumentu.
  12. Umiejętność gry pod kierunkiem nauczyciela w różnych formach muzykowania zespołowego.
  13. Wykonanie programu muzycznego z pamięci.

 

II. Prezentacja ucznia:

1. Popis klasowy:

  • Utwór

2. Przesłuchanie półroczne:

  • Gama, pasaże, dwudźwięki przez III oktawy
  • Etiuda
  • Utwór

3. Popis klasowy:

  • Utwór

4. Przesłuchanie techniczne:

  • Gama, pasaże, dwudźwięki
  • Etiuda
  • Ćwiczenie dwudźwiękowe

5. Egzamin promocyjny:

  • Sonata cz. II
  • Koncert I lub II, III

 

III. Materiał nauczania:

1. Wybór etiud:

  • F. Wohlfahrt op. 45, 54, 74
  • F. Mazas op. 36 z. I, II
  • K. Fortunatow „Etiudy na zmiany pozycji”
  • H. E. Kayser – Etiudy op. 20
  • R. Kreutzer – 42 Etiudy
  • Trott „Etiudy dwudźwiękowe
  • J. Mieksin, Z. Ostalczyk – Łatwe dwudźwięki

2. Wybór koncertów:

  • J.B. Accolay – Koncert a – moll
  • Ch. Dancla – Solo koncertowe nr 1
  • G. Hollander – Koncert szkolny op. 62
  • L. Jansa – Concertino D – dur op. 52
  • P. Nardini – Koncert a – moll
  • F. Seitz – Koncert uczniowski g – moll op. 12
  • F. Seitz – Koncert D – dur op. 15
  • A. Vivaldi – Koncert a – moll
  • A. Vivaldi – Koncert G – dur (opr. Mostrasa)

3. Wybór etiud:

  • A. Ariosti – Sonata D – dur nr 6
  • A. Corelli – Sonata e – moll op. 5 nr 8
  • A. Corelli – Sonata A – dur op. 5 nr 9
  • G. F. Häendel – Sonata E – dur

4. Utwory dowolne według uznania nauczyciela prowadzącego.

 

KLASA VI/6

I. Wymagania edukacyjne:

  1. Prawidłowy aparat gry.
  2. Prawidłowa pulsacja.
  3. Prawidłowa intonacja.
  4. Gra w I, II, III, IV, V, VI i VII pozycji.
  5. Wibracja i ruchy wyrównawcze.
  6. Różnorodna artykulacja: detache, legato, staccato, martele, spiccato, akordy, akcenty, flażolety naturalne, dwudźwięki.
  7. Prawidłowe brzmienie i rytm.
  8. Zakres dynamiki pianissimo – fortissimo.
  9. Kształtowanie dźwięku.
  10. Muzyczna interpretacja utworów.
  11. Umiejętność gry pod kierunkiem nauczyciela w różnych formach muzykowania zespołowego.
  12. Muzyczna interpretacja utworów.
  13. Wykonanie programu muzycznego z pamięci.

 

II. Prezentacja ucznia:

1. Popis klasowy:

  • Utwór

2. Przesłuchanie półroczne:

  • Sonata lub fantazje cz. II
  • Etiuda

3. Popis klasowy:

  • Utwór

4. Przesłuchanie techniczne:

  • Gama sposoby dwudźwięki
  • Etiuda
  • Etiuda dwudźwiękowa

5. Egzamin końcowy:

  • Sonata lub fantazja cz. II
  • Koncert

 

III. Materiał nauczania:

1. Wybór etiud:

  • F. Wohlfahrt op. 45, 54, 74
  • F. Mazas op. 36 z. I i II
  • K. Fortunatow „Etiudy na zmiany pozycji“
  • R. Kreutzer - „42 etiudy“
  • J. Dont – Etiudy op. 37
  • F. Fiorillo – 36 etiud
  • Trott „Etiudy dwudźwiękowe”
  • J. Mieksin, Z. Ostalczyk – Łatwe dwudźwięki

2. Wybór koncertów:

  • Ch. Dancla – Solo koncertowe nr 3
  • A. Vivaldi – Koncert D – dur op. 20
  • A. Vivaldi - G – dur nr 23
  • J. S. Bach – Koncert a – moll
  • Ch. Beriot – Koncert a – moll nr 9
  • Ch. Beriot – Koncert G – dur nr 7
  • A. Komarowski – Koncert e – moll
  • R. Ortmans – Koncert a – moll nr 12
  • H. Sitt – Koncert C – dur op. 70
  • A. Viotti – Koncert g – moll

3. Sonaty:

  • A. Corelli – Sonaty nr 3 i 10
  • G. F. Haendel – Sonata F- dur
  • A. Krzanowski – „Mała partita na skrzypce solo
  • G. B. Pergolesi – „Sonata G – dur
  • H. Purcell – Sonata g – moll
  • D. Walentini – Sonata a – moll
  • G. Ph. Telemann – 10 fantazji

4. Utwory dowolne według uznania nauczyciela prowadzącego.


KLASA I/4

I. Wymagania edukacyjne:

  1. Umiejętność nazywania poszczególnych części skrzypiec i smyczka.
  2. Poznanie roli poszczególnych elementów instrumentu i smyczka w procesie powstawania dźwięku.
  3. Znajomość zasad czyszczenia i konserwacji skrzypiec i smyczka.
  4. Opanowanie prawidłowej postawy i trzymania skrzypiec pod brodą i smyczka.
  5. Prawidłowe trzymanie skrzypiec i smyczka.
  6. Prawidłowe ułożenie prawej i lewej ręki.
  7. Gra palcami w podstawowym układzie.
  8. Prostolinijne prowadzenie smyczka.
  9. Prawidłowa pulsacja.
  10. Prawidłowa intonacja.
  11. Umiejętność wydobycia dźwięku przy zachowaniu swobodnego aparatu gry.
  12. Gra czterema palcami w podstawowym układzie.
  13. Różne układy palców w I pozycji.
  14. Zwiększenie wymagań w zakresie brzmienia i rytmu.
  15. Wykonanie programu muzycznego z pamięci.

 

II. Prezentacja ucznia:

1. Popis klasowy:

  • Utwór

2. Przesłuchanie półroczne

  • Dwie piosenki

3. Popis klasowy:

  • Utwór z fortepianem

4. Przesłuchanie techniczne:

  • Gama przez II oktawy
  • Etiuda
  • Ćwiczenie dwudźwiękowe

5. Badanie wyników nauczania:

  • –Koncert

 

III. Materiał nauczania:

1. Materiał dobrany według uznania nauczyciela:

  • Skrzypcowe ABC – A. Cofalik
  • F. Wohlfahrt op. 45
  • J. Mieksin, Z. Ostalczyk – Łatwe dwudźwięki

2. Wybór Koncertów:

  • Kozakowski – „Dziecięce Concertino”
  • F. Kuchler – Koncert h – moll op. 11
  • O. Rieding – Koncert h – moll op. 35

 

 

KLASA II/4

 

I. Wymagania edukacyjne:

  1. Umiejętność koncentrowania się i pokonywania tremy podczas wykonywania utworu.
  2. Dalsza praca nad prawidłowym układem lewej i prawej ręki.
  3. Prawidłowa pulsacja
  4. Gra w I i III pozycji
  5. Zwiększenie wymagań w zakresie intonacji
  6. Rodzaje artykulacji detache i legato, dwudźwięki, zakres dynamiki piano - forte
  7. Umiejętność dokonywania właściwej samooceny wykonania utworu
  8. Umiejętność prawidłowego grania a vista łatwych utworów w dowolnym tempie z uwzględnieniem poprawnej intonacji i precyzji rytmicznej
  9. Wprowadzenie II pozycji
  10. Prawidłowa intonacja, wibracja, ruchy wyrównawcze
  11. Umiejętność samodzielnej pracy nad utworem.
  12. Umiejętność świadomego ćwiczenia i korekty własnych błędów.
  13. Wykonanie programu muzycznego z pamięci.

 

II. Prezentacja ucznia:

1. Popis klasowy:

  • Utwór

2. Przesłuchanie półroczne:

  • Koncert

3. Popis klasowy:

  • Utwór

4. Przesłuchanie techniczne:

  • Gama
  • Ćwiczenie dwudźwiękowe
  • Etiuda

5. Egzamin promocyjny:

  • Utwór
  • Koncert

 

III. Materiał nauczania:

1. Wybór etiud

  • F. Wohlfahrt op. 45, 54, 74
  • I. Dubiska „Wybór etiud skrzypcowych w I pozycji”
  • Trott „Etiudy dwudźwiękowe”
  • K. Fortunatow „Etiudy na zmiany pozycji”
  • J. Mieksin, Z. Ostalczyk – Łatwe dwudźwięki

2. Wybór koncertów:

  • A. Huber – Concertino F – dur op. 7
  • F. Janszynow - Concertino op. 35
  • F. Kuchler – Concertino D – dur op. 15
  • St. Mach – Concertino A – dur op. 60
  • O. Rieding – Koncert D – dur op. 36
  • F. Seitz – Koncert uczniowski G – dur op. 13
  • A. Vivaldi – Koncert G – dur op. 7 nr 2

3. Szkoły gry i ćwiczenia według uznania nauczyciela prowadzącego.

4. Utwory dowolne według uznania nauczyciela prowadzącego.

 

KLASA III/4

I. Wymagania edukacyjne:

  1. Dalsza praca nad aparatem gry.
  2. Prawidłowa pulsacja.
  3. Utrwalanie pozycji I. II i III.
  4. Prawidłowa intonacja.
  5. Wprowadzenie V pozycji.
  6. Wibracja.
  7. Ruchy wyrównawcze.
  8. Różnorodna artykulacja: detache, legato, staccato, martele, akordy, akcenty, flażolety naturalne, dwudźwięki.
  9. Zakres dynamiki piano – fortissimo.
  10. Umiejętność samodzielnego i bezbłędnego odczytania tekstu nutowego.
  11. Umiejętność samodzielnego strojenia instrumentu.
  12. Zwiększenie wymagań w zakresie muzycznej interpractacji utworów.
  13. Umiejętność samodzielnego opracowania łatwego utworu pod względem techniczno – wykonawczym (palcowanie, smyczkowanie, frazowania, dynamika, interpretacja)
  14. Realizacja ozdobników i tryki.
  15. Prawidłowe brzmienie.
  16. Umiejętność frazowania i operowania podstawowymi sposobami artykulacji.
  17. Zgodna z zapisem realizacja metrorytmiki, agogiki i dynamiki.
  18. Interpretowanie utworu zgodne z jego budową formalną .
  19. Wykonanie programu muzycznego z pamięci.

 

II. Prezentacja ucznia:

1. Popis klasowy:

  • Utwór

2. Przesłuchanie półroczne:

  • Gama, pasaże, dwudźwięki
  • Etiuda
  • Utwór

3. Popis klasowy:

  • Utwór

4. Przesłuchanie techniczne:

  • Gama, pasaże, dwudźwięki
  • Ćwiczenie dwudźwiękowe
  • Etiuda

5. Egzamin promocyjny:

  • Utwór
  • Koncert I lub II i III część

 

III. Materiał nauczania:

1. Wybór etiud:

  • F. Wohlfahrt op. 45, 54, 74
  • K. Fortunatow „Etiudy na zmiany pozycji”
  • Trott „Etiudy dwudźwiękowe”
  • J. F. Mazas – Etiudy op. 36 z. I i II
  • J. Mieksin, Z. Ostalczyk – Łatwe dwudźwięki

2. Wybór koncertów:

  • A. Huber – Concertino F – dur op. 7
  • A. Komarowski – Koncert A – dur nr 2
  • F. Seitz – Koncert uczniowski G – dur op. 13
  • A. Vivaldi – Koncert G – dur op. 7 nr 2
  • J.B. Accolay – Koncert a – moll
  • Ch. Dancla – Solo koncertowe nr 1
  • G. Hollander – Koncert szkolny op. 62
  • L. Jansa – Concertino D – dur op. 52
  • P. Nardini – Koncert a – moll
  • F. Seitz – Koncert uczniowski g – moll op. 12
  • F. Seitz – Koncert D – dur op. 15
  • A. Vivaldi – Koncert a – moll
  • A. Vivaldi – Koncert G – dur (opr. Mostrasa)

3. Utwory dowolne według uznania nauczyciela prowadzącego.

 

KLASA IV/4

I. Wymagania edukacyjne:

  1. Prawidłowy aparat gry.
  2. Prawidłowa pulsacja.
  3. Prawidłowa intonacja.
  4. Gra w I, II, III, IV, V, VI, VII pozycji.
  5. Wibracja i ruchy wyrównawcze.
  6. Różnorodna artykulacja: detache, legato, staccato, martele, spiccato, akordy, akcenty, flażolety naturalne, dwudźwięki.
  7. Prawidłowe brzmienie i rytm.
  8. Zakres dynamiki pianissimo – fortissimo.
  9. Kształtowanie dźwięku.
  10. Muzyczna interpretacja utworów.
  11. Umiejętność gry pod kierunkiem nauczyciela w różnych formach muzykowania zespołowego.
  12. Muzyczna interpretacja utworów.
  13. Wykonanie programu muzycznego z pamięci.

 

II. Prezentacja ucznia:

1. Popis klasowy:

  • Utwór

2. Przesłuchanie półroczne:

  • Sonata lub fantazje II cz. Kontrastujące
  • Etiuda

3. Popis klasowy:

  • Utwór

4. Przesłuchanie techniczne:

  • Gama, pasaże, dwudźwięki przez III oktawę
  • Etiuda
  • Etiuda lub ćwiczenie dwudźwiękowe

5. Egzamin końcowy:

  • Sonata lub fantazja
  • Koncert

 

III. Materiał nauczania:

1. Wybór etiud:

  • F. Wohlfahrt op. 45, 54, 74
  • F. Mazas op. 36 z. I i II
  • K. Fortunatow „Etiudy na zmiany pozycji“
  • Kreutzer 42 etiudy
  • J. Dont – Etiudy op. 37
  • Trott „Etiudy dwudźwiękowe”
  • J. Mieksin, Z. Ostalczyk – Łatwe dwudźwięki

2. Wybór koncertów:

  • J.B. Accolay – Koncert a – moll
  • Ch. Dancla – Solo koncertowe nr 1,2,3
  • G. Hollander – Koncert szkolny op. 62
  • L. Jansa – Concertino D – dur op. 52
  • P. Nardini – Koncert a – moll
  • F. Seitz – Koncert uczniowski g – moll op. 12
  • F. Seitz – Koncert D – dur op. 15
  • A. Vivaldi – Koncert a – moll
  • A. Vivaldi – Koncert G – dur (opr. Mostrasa)
  • A. Vivaldi – Koncert g – moll
  • J. S. Bach – Koncert a – moll
  • Ch. Beriot – Koncert a – moll nr 9
  • Ch. Beriot – Koncert G – dur nr 7
  • A. Komarowski – Koncert e – moll
  • R. Ortmans – Koncert a – moll nr 12
  • H. Sitt – Koncert C – dur op. 70
  • G. B. Viotti – Koncert D – dur nr 20
  • G. B. Viotti – Koncert G – dur nr 23

3. Sonaty:

  • A. Corelli – Sonaty nr 3 i 10
  • G. F. Haendel – Sonata F – dur, E – dur
  • A. Corelli – Sonata e – moll op. 5 nr 8, Sonata A – dur op. 5 nr 9
  • G. Ph. Telemann – 10 fantazji

4. Utwory dowolne według uznania nauczyciela prowadzącego.