MINIMUM PROGRAMOWE

KLASA GITARY KLASYCZNEJ

PSM I stopnia im. Józefa Elsnera w Brzegu

 

CYKL SZEŚCIOLETNI

Klasa I - cykl sześcioletni

  • budowa gitary, akcesoria, podstawowe informacje o zasadach czyszczenia i prawidłowego użytkowania instrumentu
  • kształtowanie prawidłowej postawy ucznia przy instrumencie
  • prawidłowe ustawienie aparatu gry
  • nauka prawidłowego wydobycia dźwięku na gitarze (tirando)
  • synchronizacja pracy obu rąk
  • zapoznanie ucznia z notacją gitarową
  • znajomość dźwięków naturalnych na wszystkich strunach do III progu
  • nauka realizacji zapisu rytmicznego
  • proste formy arpeggio
  • realizacja ćwiczeń, utworów jednogłosowych, prostych form wielodźwiękowych ze słuchu i z nut
  • wykonywanie prostych utworów z akompaniamentem nauczyciela
  • przygotowanie do występów estradowych
  • wdrażanie ucznia do systematycznego i efektywnego ćwiczenia (omówienie zasad ćwiczeń domowych)

 

Klasa II - cykl sześcioletni

  • rozszerzenie skali dźwięków do XII progu na 1 strunie
  • pierwsze próby zmiany pozycji
  • wprowadzenie techniki legato
  • rozszerzenie techniki arpeggio
  • zapoznanie z techniką małej poprzeczki
  • ćwiczenia mające na celu rozszerzenie przestrzeni międzypalcowej lewej ręki
  • uwrażliwianie ucznia na eksponowanie linii melodycznej
  • nauka frazowania
  • wprowadzenie dynamiki piano-forte
  • wykonywanie prostych utworów z akompaniamentem nauczyciela
  • podstawy obycia scenicznego
  • omówienie sposobu samodzielnej pracy w domu
  • gamy C, G, D, A przez jedną lub dwie oktawy

 

Klasa III - cykl sześcioletni

  • znajomość położenia dźwięków do V progu na wszystkich strunach
  • doskonalenie techniki legato, arpeggio, poprzeczek, zmian pozycji
  • zapoznanie z techniką apoyando
  • flażolety naturalne - sposoby zapisywania i wykonania
  • wprowadzenie elementów ornamentyki - przednutka krótka
  • uwrażliwianie ucznia na eksponowanie linii melodycznej
  • rozszerzenie skali dynamicznej - piano, forte, crescendo, diminuend
  • wprowadzenie formy klasycznej (łatwa sonatina lub część sonaty)
  • gamy C, G, D, A oraz równoległe minorowe przez dwie oktawy, grane tirando

 

Klasa IV - cykl sześcioletni

  • doskonalenie techniki gry: legato, arpeggio, apoyando, zmiany pozycji
  • wprowadzenie do gry elementów artykulacyjnych - staccato
  • chwyt poprzeczny (barre) w układzie sześciostrunowym
  • wprowadzenie mordentuanaliza utworu pod kątem budowy formalnej i dynamiki
  • pogłębianie umiejętności samodzielnej pracy nad utworem
  • doskonalenie umiejętności świadomego ćwiczenia i korekty własnych błędów
  • czytanie a'vista łatwych utworów w wolnym tempie
  • muzykowanie kameralne
  • gamy C, G, D, A, F, B oraz minorowe równoległe, przez dwie oktawy

 

Klasa V - cykl sześcioletni

  • doskonalenie metod strojenia instrumentu
  • znajomość dźwięków do XII progu na 1,2,3,4 strunie
  • doskonalenie poznanych technik
  • rozwijanie biegłości palcowej obu rąk
  • rozwijanie umiejętności stosowania ozdobników
  • czytanie a'vista prostych utworów
  • wdrażanie do samodzielnego przygotowywania utworów
  • uwrażliwianie ucznia na stylistyczne różnice wykonawcze utworów (z uwzględnieniem elementów homofonii i polifonii)
  • wprowadzenie podstawowych wiadomości z historii instrument
  • muzykowanie zespołowe - kontynuacja
  • gamy majorowe do czterech znaków oraz równoległe minorowe, przez dwie oktawy

 

Klasa VI - cykl sześcioletni

  • doskonalenie poznanych technik oraz ich wykorzystywanie przy pracy nad pokonywaniem problemów w utworac
  • poszerzenie wiedzy o cechy stylistyczne różnych epok, podczas pracy nad interpretacją utworów
  • nauka podstawowych znaków skróconej notacji akordów, symboli i chwytów schematycznych
  • wprowadzenie rytmów tanecznych do nauki akompaniamentu
  • ćwiczenia wstępne do tremolo i rasgueado
  • czytanie a'vista łatwych utworów
  • gamy do czterech znaków oraz równoległe minorowe, przez dwie oktawy
  • wybrana gama majorowa w tercjach

 

CYKL CZTEROLETNI

Klasa I - cykl czteroletni

  • budowa gitary, akcesoria, podstawowe informacje o zasadach czyszczenia i prawidłowego użytkowania instrumentu
  • kształtowanie prawidłowej postawy ucznia przy instrumencie
  • prawidłowe ustawienie aparatu gry
  • nauka prawidłowego wydobycia dźwięku na gitarze (tirando)
  • synchronizacja pracy obu rąk
  • zapoznanie ucznia z notacją gitarową
  • znajomość dźwięków naturalnych na 1 strunie do XII progu, na pozostałych do V progu
  • proste formy wielogłosu - dwudźwięki oraz trójdźwięki
  • nauka realizacji zapisu rytmicznego
  • proste formy arpeggio, legato
  • wprowadzenie chwytu małe barre
  • wykonywanie prostych utworów z akompaniamentem nauczyciela
  • przygotowanie do występów scenicznych
  • wdrażanie ucznia do systematycznego i efektywnego ćwiczenia (omówienie zasad ćwiczeń domowych)
  • ćwiczenia mające na celu rozszerzenie przestrzeni międzypalcowej lewej ręki
  • wprowadzenie dynamiki p, mf, f
  • gamy C, G, D oraz minorowe do nich równoległe w odmianie harmonicznej, grane przez dwie oktawy

 

Klasa II - cykl czteroletni

  • nauka strojenia instrumentu
  • doskonalenie techniki gry: legato, arpeggio, apoyando, zmiany pozycji i chwytu małe barre
  • zapoznanie z techniką apoyando
  • flażolety naturalne - notacja, sposób wykonania
  • świadome eksponowanie melodii w grze wielogłosowej
  • rozszerzenie skali dynamicznej (crescendo, decrescendo)
  • wprowadzenie formy klasycznej (łatwa sonatina lub część sonaty)
  • próby samodzielnej pracy nad utworem
  • kształtowanie umiejętności świadomego ćwiczenia i korekty własnych błędów
  • czytanie a'vista łatwych utworó
  • gamy C, G, D, A oraz równoległe minorowe przez dwie oktawy, grane tirando

 

Klasa III - cykl czteroletni

  • doskonalenie poznanych metod strojenia instrumentu
  • doskonalenie poznanych technik gry
  • rozwijanie biegłości palcowej obu rąk
  • wprowadzenie do gry elementów ornamentyki
  • czytanie nut do XII progu na 1, 2, 3 i 4 strunie
  • czytanie a'vista prostych utworów
  • prosta analiza utworów pod kątem budowy formalnej
  • uwrażliwianie ucznia na stylistyczne różnice wykonawcze utworów (z uwzględnieniem elementów homofonii i polifonii)
  • wdrażanie do samodzielnego przygotowywania utworów
  • wprowadzenie podstawowych wiadomości z historii instrumentu
  • gamy C, G, D, A, E, F oraz minorowe równoległe, przez dwie oktawy
  • muzykowanie zespołowe

 

Klasa IV - cykl czteroletni

  • doskonalenie poznanych technik oraz ich wykorzystywanie przy pracy nad pokonywaniem problemów w utworach
  • poszerzenie wiedzy o cechy stylistyczne różnych epok, podczas pracy nad interpretacją utworów
  • nauka podstawowych znaków skróconej notacji akordów, symboli i chwytów schematycznych
  • wprowadzenie rytmów tanecznych do nauki akompaniamentu
  • ćwiczenia wstępne do tremolo i rasgueado
  • czytanie a'vista łatwych utworów
  • gamy do czterech znaków oraz równoległe minorowe, przez dwie oktawy
  • wybrana gama majorowa w tercjach]