Wymagania edukacyjne i programy nauczania

dla uczniów klasy fletu w PSM I stopnia w Brzegu

 


Sześcioletni cykl nauczania

Klasa I

Wymagania edukacyjne:

  • znajomość podstawowych wiadomości z historii instrumentu,
  • budowa instrumentu, umiejętność składania i rozkładania fletu, sposoby czyszczenia i konserwacji,
  • opanowanie prawidłowej postawy podczas gry na flecie oraz poprawnego układu rąk i palców,
  • nauka oddechu przeponowo – żebrowego,
  • kształtowanie dźwięku na długich wartościach rytmicznych (uczeń stara się kontrolować i właściwie prowadzić strumień powietrza),
  • opanowanie znajomości notacji muzycznej,
  • nauka poprawnego rozpoczęcia dźwięku oraz technik legato i non legato,
  • umiejętność gry pamięciowej.

 

Program nauczania: 

  • ćwiczenia oddechowe,
  • skala od d1- d3 ,
  • gama C-dur i trójdźwięk toniczny,
  • minimum 8 ćwiczeń lub etiud,
  • minimum 4 utwory solowe lub z akompaniamentem.


Treść przesłuchania końcoworocznego:

  • gama i pasaż majorowy legato i non legato w tempie wolnym,
  • etiuda lub ćwiczenie,
  • utwór solowy lub z akompaniamentem z pamięci.

Klasa II

Wymagania edukacyjne:

  • doskonalenie prawidłowego oddechu przeponowo – żebrowego oraz prawidłowej postawy przy grze na instrumencie,
  • kształtowanie dźwięku na długich wartościach rytmicznych,
  • wprowadzenie artykulacji pojedynczego staccato,
  • rozszerzenie skali do e3,
  • czytanie nut a'vista,
  • rozwijanie biegłości palcowej,
  • umiejętność gry pamięciowej.

Program nauczania:

  • ćwiczenia oddechowe,
  • gamy majorowe do dwóch znaków przykluczowych, trójdźwięki, tercje,
  • minimum 8 etiud,
  • minimum 4 utwory solowe lub z akompaniamentem.

Program przesłuchania śródrocznego:

  • gama majorowa, pasaże oparte na trójdźwiękach tonicznych, pochody tercjowe w gamie majorowej,
  • dwie etiudy o różnych problemach technicznych,
  • utwór solowy lub z akompaniamentem z pamięci,

Program egzaminu promocyjnego:

  • gama majorowa pasaże oparte na trójdźwiękach tonicznych, pochody tercjowe w gamie majorowe,
  • dwie etiudy o różnych problemach technicznych,
  • utwór solowy lub z akompaniamentem wykonane z pamięci.

Klasa III

Wymagania edukacyjne:

  • doskonalenie techniki zadęcia i prawidłowego oddechu przeponowo – żebrowego,
  • kształtowanie dźwięku na długich wartościach rytmicznych,
  • opanowywanie technik gry legato, non legato, staccato,
  • rozwijanie biegłości palcowej,
  • umiejętnośc samodzielnego i bezbłędnego odczytania tekstu nutowego,
  • czytanie nut a'vista,
  • umiejętność stopniowania dynamiki,
  • rozszerzenie skali do g3,
  • umiejętność gry pamięciowej.

Program nauczania:

  • ćwiczenia oddechowe,
  • gamy durowe do trzech znaków przykluczowych, trójdźwięki, tercje,
  • gama a- moll harmoniczna i melodyczna, trójdźwięk toniczny,
  • minimum 8 etiud,
  • minimum 4 miniatury z akompaniamentem.

Program przesłuchania śródrocznego:

  • gama majorowa, pasaże oparte na trójdźwiękach tonicznych, pochody tercjowe w gamie majorowe,
  • dwie etiudy o różnych problemach technicznych,
  • utwór solowy lub z akompaniamentem wykonane z pamięci,
  • gra a vista.

Program egzaminu promocyjnego:

  • gama majorowa pasaże oparte na trójdźwiękach tonicznych, pochody tercjowe w gamie majorowe,
  • gama a-moll, trójdźwięk toniczny,
  • dwie etiudy o różnych problemach technicznych,
  • utwór solowy lub z akompaniamentem wykonane z pamięci,
  • gra a vista.

Klasa IV

Wymagania edukacyjne:

  • doskonalenie techniki zadęcia i prawidłowego oddechu przeponowo – żebrowego,
  • kształtowanie dźwięku na długich wartościach rytmicznych,
  • dopracowywanie technik gry legato, non legato, staccato,
  • zapoznanie z technikami typowymi dla fletu: frullato, jednoczesne granie i śpiewanie,
  • osiągnięcie wyższego stopnia biegłości palcowej,
  • czytanie nut a'vista,
  • umiejętność stopniowania dynamiki,
  • rozszerzenie skali do b3,
  • realizacja wybranych ozdobników,
  • opanowywanie objawów tremy podczas występu,
  • umiejętność gry pamięciowej.

Program nauczania:

  • ćwiczenia oddechowe,
  • gamy durowe i molowe do trzech znaków przykluczowych, trójdźwięki, tercje,
  • minimum 8 etiud,
  • minimum 4 utwory solowe lub z towarzyszeniem fortepianu,

Program przesłuchania śródrocznego:

  • gama majorowa i minorowa, pasaże oparte na trójdźwiękach tonicznych, pochody tercjowe w gamie majorowe,
  • dwie etiudy o różnych problemach technicznych,
  • utwór solowy lub z akompaniamentem wykonane z pamięci,
  • gra a vista.

Program egzaminu promocyjnego:

  • gama majorowa i minorowa, pasaże oparte na trójdźwiękach tonicznych, pochody tercjowe w gamie majorowe,
  • dwie etiudy o różnych problemach technicznych,
  • utwór solowy lub z akompaniamentem wykonane z pamięci,
  • gra a vista.

Klasa V

Wymagania edukacyjne:

  • doskonalenie techniki zadęcia i prawidłowego oddechu,
  • kształtowanie dźwięku na długich wartościach rytmicznych,
  • opanowywanie gry w poszczególnych rejestrach,
  • osiągnięcie wyższego stopnia biegłości palcowej,
  • umiejętność korekty intonacji,
  • realizacja ozdobników,
  • umiejętność stopniowania dynamiki,
  • czytanie nut a'vista,
  • posługiwanie się różnymi formami zapamiętywania,
  • umiejętność gry pamięciowej.

Program nauczania:

  • ćwiczenia oddechowe,
  • gamy majorowe i minorowe do czterech znaków przykluczowych, trójdźwięki, tercje,
  • gama chromatyczna,
  • minimum 8 etiud,
  • minimum 4 utwory solowe lub z towarzyszeniem fortepianu (dopuszczalne również części utworów cyklicznych).

Program przesłuchania śródrocznego:

  • gama majorowa i minorowa, pasaże oparte na trójdźwiękach tonicznych, pochody tercjowe w gamie majorowe,
  • dwie etiudy o różnych problemach technicznych,
  • utwór solowy lub z akompaniamentem z pamięci,
  • gra a vista.

Program egzaminu promocyjnego:

  • gama majorowa i minorowa, pasaże oparte na trójdźwiękach tonicznych, pochody tercjowe w gamie majorowe,
  • dwie etiudy o różnych problemach technicznych,
  • utwór solowy lub z akompaniamentem z pamięci,
  • gra a vista.

Klasa VI

Wymagania edukacyjne:

  • doskonalenie techniki zadęcia i prawidłowego oddechu,
  • zapoznanie z techniką podwójnego staccato,
  • umiejętność korekty intonacji,
  • umiejętność stopniowania dynamiki,
  • posługiwanie się różnymi formami zapamiętywania,
  • umiejętność dokonania samooceny własnego wykonania,
  • umiejętność gry pamięciowej,
  • osiągnięcie wyższego stopnia biegłości palcowej.

Program nauczania:

  • ćwiczenia oddechowe,
  • gamy majorowe i minorowe do czterech znaków przykluczowych, trójdźwięki, tercje, dominanta septymowa w gamach durowych, czterodźwięk zmniejszony w gamach minorowych,
  • gama chromatyczna,
  • minimum 8 etiud,
  • minimum 2 utwory solowe lub z towarzyszeniem fortepianu,
  • minimum 2 części sonaty barokowej.

Program przesłuchania śródrocznego:

  • gama majorowa i minorowa, pasaże oparte na trójdźwiękach tonicznych, pochody tercjowe w gamie majorowe, dominanta septymowa w gamach durowych, czterodźwięk zmniejszony w gamach molowych
  • dwie etiudy o różnych problemach technicznych,
  • utwór solowy lub z akompaniamentem wykonany z pamięci,
  • gra a vista.

Program egzaminu promocyjnego:

  • gama majorowa i minorowa, pasaże oparte na trójdźwiękach tonicznych, pochody tercjowe w gamie majorowe, dominanta septymowa w gamach durowych, czterodźwięk zmniejszony w gamach molowych
  • dwie etiudy o różnych problemach technicznych,
  • utwór solowy lub z akompaniamentem z pamięci,
  • 2 części sonaty barokowej,
  • gra a vista.

    Czteroletni cykl nauczania

    Klasa I

    Wymagania edukacyjne:

    • znajomość podstawowych wiadomości z historii instrumentu,
    • budowa instrumentu, umiejętność składania i rozkładania fletu, sposoby czyszczenia i konserwacji,
    • opanowanie prawidłowej postawy podczas gry na flecie oraz poprawnego układu rąk i palców,
    • nauka oddechu przeponowo – żebrowego,
    • kształtowanie dźwięku na długich wartościach rytmicznych (uczeń stara się kontrolować i właściwie prowadzić strumień powietrza),
    • opanowanie znajomości notacji muzycznej,
    • nauka poprawnego rozpoczęcia dźwięku oraz technik legato i non legato
    • umiejętność gry pamięciowej.

    Program nauczania:

    • ćwiczenia oddechowe,
    • skala od d1- f3,
    • gamy majorowe do dwóch znaków przykluczowych, trójdźwięk toniczny, tercje,
    • minimum 8 ćwiczeń lub etiud,
    • minimum 4 utwory solowe lub z akompaniamentem.
    Treść przesłuchania końcoworocznego:
    • gama i pasaż majorowy legato i non legato w tempie wolnym,
    • etiuda lub ćwiczenie,
    • utwór solowy lub z akompaniamentem – z pamięci.

    Klasa II

    Wymagania edukacyjne:

    • doskonalenie techniki zadęcia i prawidłowego oddechu przeponowo – żebrowego,
    • kształtowanie dźwięku na długich wartościach rytmicznych,
    • opanowywanie technik gry legato, non legato,
    • wprowadzenie techniki pojedynczego staccato,
    • rozwijanie biegłości palcowej,
    • umiejętnośc samodzielnego i bezbłędnego odczytania tekstu nutowego,
    • czytanie nut a'vista,
    • umiejętność stopniowania dynamiki,
    • rozszerzenie skali do a3,
    • umiejętność gry pamięciowej.

    Program nauczania:

    • ćwiczenia oddechowe,
    • gamy durowe do trzech znaków przykluczowych, trójdźwięki, tercje,
    • gama a- moll harmoniczna i melodyczna, trójdźwięk toniczny,
    • minimum 8 etiud,
    • minimum 4 miniatury z akompaniamentem.

    Program przesłuchania śródrocznego:

    • gama majorowa, pasaże oparte na trójdźwiękach tonicznych, pochody tercjowe w gamie majorowe,
    • dwie etiudy o różnych problemach technicznych,
    • utwór solowy lub z akompaniamentem wykonany z pamięci,
    • gra a vista.

    Program egzaminu promocyjnego:

    • gama majorowa pasaże oparte na trójdźwiękach tonicznych, pochody tercjowe w gamie majorowej,
    • gama a-moll, trójdźwięk toniczny
    • dwie etiudy o różnych problemach technicznych
    • utwór solowy lub z akompaniamentem – wykonany z pamięci,
    • gra a vista.

    Klasa III

    Wymagania edukacyjne:

    • doskonalenie techniki zadęcia i prawidłowego oddechu przeponowo – żebrowego,
    • kształtowanie dźwięku na długich wartościach rytmicznych,
    • dopracowywanie technik gry legato, non legato, staccato,
    • zapoznanie z technikami typowymi dla fletu: frullato, jednoczesne granie i śpiewanie,
    • osiągnięcie wyższego stopnia biegłości palcowej,
    • czytanie nut a'vista,
    • umiejętność stopniowania dynamiki,
    • rozszerzenie skali do h3,
    • realizacja wybranych ozdobników,
    • opanowywanie objawów tremy podczas występu,
    • umiejętność gry pamięciowej.

    Program nauczania:

    • ćwiczenia oddechowe,
    • gamy majorowe i minorowe do trzech znaków przykluczowych, trójdźwięki, tercje,
    • minimum 8 etiud,
    • minimum 4 utwory solowe lub z towarzyszeniem fortepianu.

    Program przesłuchania śródrocznego:

    • gama majorowa i minorowa, pasaże oparte na trójdźwiękach tonicznych, pochody tercjowe w gamie majorowe,
    • dwie etiudy o różnych problemach technicznych,
    • utwór solowy lub z akompaniamentem z wykonany pamięci,
    • gra a vista.

    Program egzaminu promocyjnego:

    • gama majorowa i minorowa, pasaże oparte na trójdźwiękach tonicznych, pochody tercjowe w gamie majorowe,
    • dwie etiudy o różnych problemach technicznych,
    • utwór solowy lub z akompaniamentem – wykonany z pamięci,
    • gra a vista.

    Klasa IV

    Wymagania edukacyjne:

    • doskonalenie techniki zadęcia i prawidłowego oddechu,
    • zapoznanie z techniką podwójnego staccato,
    • umiejętność korekty intonacji,
    • umiejętność stopniowania dynamiki,
    • rozszerzenie skali do c4,
    • posługiwanie się różnymi formami zapamiętywania,
    • umiejętność dokonania samooceny własnego wykonania,
    • umiejętność gry pamięciowej,
    • osiągnięcie wyższego stopnia biegłości palcowej.

    Program nauczania:

    • ćwiczenia oddechowe,
    • gamy majorowe i minorowe do czterech znaków przykluczowych, trójdźwięki, tercje, dominanta septymowa w gamach durowych, czterodźwięk zmniejszony w gamach molowych,
    • gama chromatyczna,
    • minimum 8 etiud,
    • minimum 2 utwory solowe lub z towarzyszeniem fortepianu,
    • minimum 2 części sonaty barokowej.

    Program przesłuchania śródrocznego:

    • gama majorowa i minorowa, pasaże oparte na trójdźwiękach tonicznych, pochody tercjowe w gamie majorowe, dominanta septymowa w gamach majorowych, czterodźwięk zmniejszony w gamach minorowych,
    • dwie etiudy o różnych problemach technicznych,
    • utwór solowy lub z akompaniamentem z wykonany pamięci,
    • gra a vista.

    Program egzaminu promocyjnego:

    • gama majorowa i minorowa, pasaże oparte na trójdźwiękach tonicznych, pochody tercjowe w gamie majorowej, dominanta septymowa w gamach majorowych, czterodźwięk zmniejszony w gamach minorowych,
    • dwie etiudy o różnych problemach technicznych,
    • utwór solowy lub z akompaniamentem z pamięci,
    • 2 części sonaty barokowej,
    • gra a vista.

    KRYTERIA OCENIANIA

    Stopień CELUJĄCY otrzymuje uczeń, który:

    • dokładnie opanował materiał ze wszystkich działów programu, a ponadto posiadł wiedzę i umiejętności wykraczające poza program
    • samodzielnie rozwiązuje problemy warsztatowe, techniczne i interpretacyjne ,

    poszukuje różnych sposobów ich rozwiązywania, wnikliwie analizuje materiał teoretyczny i umiejętnie stosuje go w praktyce

    • na egzaminach prezentuje umiejętności wykraczające poza program
    • na lekcjach jest bardzo aktywny
    • osiąga pozytywne oceny również z innych przedmiotów
    • bierze udział w konkursach i przesłuchaniach regionalnych i ogólnopolskich
    • aktywnie uczestniczy w życiu szkoły
    • wykazuje duże zainteresowanie muzyką oraz sztuką w ogóle

    Stopień BARDZO DOBRY otrzymuje uczeń, który:

    • dokładnie opanował zaplanowany materiał nauczania (praktyczny i teoretyczny), potrafi stosować zdobyte wiadomości do rozwiązywania różnych zadań i problemów
    • na lekcjach jest aktywny
    • samodzielnie i systematycznie przygotowuje się do zajęć
    • uczestniczy w konkursach, przesłuchaniach, koncertach i audycjach szkolnych

    Stopień DOBRY otrzymuje uczeń, który:

    • opanował wymagania edukacyjne w stopniu pozwalającym sprawnie rozwiązywać typowe problemy wykonawcze
    • samodzielnie rozwiązuje problemy nie wykraczające poza program nauczania
    • jest aktywny na zajęciach, sprawnie realizuje polecenia nauczyciela podczas zajęć
    • pracuje systematycznie
    • uczestniczy w koncertach i audycjach szkolnych
    • Stopień DOSTATECZNY otrzymuje uczeń, który:
    • opanował podstawowe umiejętności i wiadomości nie przekraczające wymagań edukacyjnych
    • rozwiązuje problemy typowe o niewielkim stopniu trudności
    • na lekcjach śledzi uważnie ich przebieg i sygnalizuje występujące trudności w zrozumieniu materiału
    • do zajęć przygotowuje się w miarę systematycznie
    • uczestniczy w koncertach i audycjach szkolnych
    • Stopień DOPUSZCZAJĄCY otrzymuje uczeń, który:
    • słabo opanował materiał praktyczny i teoretyczny
    • nie potrafi rozwiązywać problemów typowych, rozwiązuje problemy proste
    • uważa na lekcjach i stara się w maksymalnym stopniu zrozumieć i opanować wymagania edukacyjne danej klasy
    • w ramach pracy domowej słabo przygotowuje się do zajęć
    • opuszcza zajęcia lub stale się spóźnia
    • podczas audycji czy koncertów wypada słabo
    • Stopień NIEDOSTATECZNY otrzymuje uczeń, który:
    • wykazuje brak opanowania wiadomości i umiejętności podstawowych
    • ma braki w opanowaniu materiału tak duże, że uniemożliwiają dalsze uczenie
    • nie potrafi rozwiązywać problemów o elementarnym stopniu trudności i nie jest w stanie przygotować żadnej pracy domowej
    • opuszcza zajęcia i nie uczestniczy w koncertach i audycjach szkolnych.