Wymagania edukacyjne i programy nauczania

dla uczniów klasy fletu w PSM I stopnia w Brzegu

 

Sześcioletni cykl nauczania

 

Klasa Wymagania edukacyjne Program nauczania

I

  • Znajomość podstawowych wiadomości z historii instrumentu
  • Budowa instrumentu, umiejetność składania i rozkładania fletu, sposoby czyszczenia i konserwacji
  • Opanowanie prawidłowej postawy podczas gry na flecie oraz poprawnego układu rąk i palców
  • Nauka oddechu przeponowo – żebrowego
  • Kształtowanie dźwieku na długich wartościach rytmicznych
  • Opanowanie znajomości notacji muzycznej
  • Nauka poprawnego rozpoczęcia dźwięku oraz technik legato i non legato
  • Ćwiczenia oddechowe
  • Skala od c1- c3
  • Gamy durowe i trójdźwięki do dwóch znaków przykluczowych
  • Ćwiczenia i duety z „Młodego flecisty” A. Błaszczyk

II

  • Doskonalenie prawidłowego oddechu przeponowo żebrowego oraz prawidłowej postawy przy grze na instrumencie
  • Kształtowanie dźwieku na długich wartościach rytmicznych
  • Wprowadzenie artykulacji pojedynczego staccato
  • Rozszerzenie skali do e3
  • Czytanie nut a'vista
  • Rozwijanie biegłości palcowej
  • Ćwiczenia oddechowe
  • Gamy durowe do czterech znaków przykluczowych, trójdźwięki, tercje
  • Ćwiczenia z „Die ersten Ubungen fur Flote” G. Gariboldiego
  • Kilka miniatur z akompaniamentem
  • Ćwiczenia i duety z „Młodego flecisty” A. Błaszczyk

III

  • Doskonalenie techniki zadęcia i prawidłowego oddechu przeponowo – żebrowego
  • Kształtowanie dźwięku na długich wartościach rytmicznych
  • Opanowywanie technik gry legatonon legato, staccato
  • Rozwijanie biegłości palcowej
  • Umiejętnośc samodzielnego i bezbłędnego odczytania tekstu nutowego
  • Czytanie nut a'vista
  • Rozszerzenie skali do g3
  • Ćwiczenia oddechowe
  • Gamy durowe do czterech znaków przykluczowych, trójdźwięki, tercje do gam durowych
  • Ćwiczenia z „Die ersten Ubungen fur Flote” G. Gariboldiego
  • Kilka miniatur z akompaniamentem
  • Utwory kameralne

IV

  • Doskonalenie techniki zadęcia i prawidłowego oddechu przeponowo – żebrowego
  • Kształtowanie dźwięku na długich wartościach rytmicznych
  • Dopracowywanie technik gry legatonon legato, staccato
  • Zapoznanie z technikami typowymi dla fletu: frullato, jednoczesne granie i śpiewanie
  • Czytanie nut a'vista
  • Rozszerzenie skali do b3
  • Realizacja wybranych ozdobników
  • Opanowywanie objawów tremy podczas występu
  • Ćwiczenia oddechowe
  • Gamy durowe i molowe do pięciu znaków przykluczowych, trójdźwięki, tercje, 
  • dominanta septymowa do gam durowych
  • Etiudy z „I zeszytu etiud” F. Tomaszewskiego lub innego zbioru
  • Utwory z towarzyszeniem fortepianu
  • Utwory kameralne

V

  • Doskonalenie techniki zadęcia
  • Kształtowanie dźwięku na długich wartościach rytmicznych
  • Opanowywanie gry w poszczególnych rejestrach
  • Osiąganie wyższego stopnia biegłości palcowej
  • Umiejętność korekty intonacji
  • Realizacja ozdobników
  • Czytanie nut a'vista
  • Próba samodzielnej interpretacji utworu z uwzględnieniem oznaczeń zawartych w utworze
  • Posługiwanie się różnymi formami zapamiętywania oraz umiejętność gry pamięciowej
  • Ćwiczenia oddechowe
  • Gamy durowe i molowe do sześciu znaków przykluczowych, trójdźwięki, tercje, kwarty, dominanta septymowa do gam durowych; trójdźwięk zmniejszony do gam molowych; gama chromatyczna
  • „I - II zeszyt etiud” F. Tomaszewskiego lub inny zbiór
  • Utwory solowe lub z towarzyszeniem fortepianu
  • Utwór cylkiczny
  • Utwory kameralne

VI

  • Doskonalenie techniki zadęcia
  • Wprowadzenie techniki podwójnego staccato
  • Umiejętność korekty intonacji
  • Umiejętność stopniowania dynamiki
  • Posługiwanie się różnymi formami zapamiętywania oraz umiejętność gry pamięciowej
  • Samodzielna interpretacja utworu z uwzględnieniem oznaczeń zawartych w utworze
  • Umiejętność dokonania samooceny własnego wykonania
  • Ćwiczenia oddechowe
  • Gamy durowe i molowe do siedmiu znaków przykluczowych, trójdźwięki, tercje, kwarty, kwinty, dominanta septymowa do gam durowych; trójdźwięk zmniejszony do gam molowych; gama chromatyczna
  • „II zeszyt etiud” F. Tomaszewskiego lub inny zbiór
  • Utwory solowe lub z towarzyszeniem fortepianu
  • Utwory cykliczne
  • Utwory kameralne

 

Czteroletni cykl nauczania 

 

Klasa Wymagania edukacyjne Program nauczania

I

  • Znajomość podstawowych wiadomości z historii instrumentu
  • Budowa instrumentu, umiejetność składania i rozkładania fletu, sposoby czyszczenia i konserwacji
  • Opanowanie prawidłowej postawy podczas gry na flecie oraz poprawnego układu rąk i palców
  • Nauka oddechu przeponowo – żebrowego
  • Kształtowanie dźwieku na długich wartościach rytmicznych
  • Opanowanie znajomości notacji muzycznej
  • Nauka poprawnego rozpoczęcia dźwięku oraz technik legato i non legato
  • Ćwiczenia oddechowe
  • Skala od c1- e3
  • Gamy durowe i trójdźwięki do dwóch znaków przykluczowych
  • Ćwiczenia i duety z „Młodego flecisty” A. Błaszczyk lub E. Towarnicki „Szkoła na flet”
  • Ćwiczenia z „Die ersten Ubungen fur Flote” G. Gariboldiego
  • Miniatury na flet

II

  • Doskonalenie techniki zadęcia i prawidłowego oddechu przeponowo – żebrowego
  • Kształtowanie dźwięku na długich wartościach rytmicznych
  • Opanowywanie technik gry legatonon legato, staccato
  • Rozwijanie biegłości palcowej
  • Umiejętność samodzielnego i bezbłędnego odczytania tekstu nutowego
  • Czytanie nut a'vista
  • Ćwiczenia oddechowe
  • Rozszerzenie skali do g3
  • Gamy durowe do czterech znaków przykluczowych, trójdźwięki, tercje do gam durowych
  • Ćwiczenia z „Die ersten Ubungen fur Flote” G. Gariboldiego
  • Kilka mianiatur z akompaniamentem
  • Utwory kameralne

III

  • Doskonalenie techniki zadęcia i prawidłowego oddechu przeponowo  żebrowego
  • Kształtowanie dźwięku na długich wartościach rytmicznych
  • Dopracowywanie technik gry legatonon legato, staccato
  • Zapoznanie z technikami typowymi dla fletu: frullato, jednoczesne granie i śpiewanie
  • Czytanie nut a'vista
  • Rozszerzenie skali do b3
  • Realizacja wybranych ozdobników
  • Opanowywanie objawów tremy podczas występu
  • Próba samodzielnej interpretacji utworu z uwzględnieniem oznaczeń zawartych w utworze
  • Umiejętność korekty intonacji
  • Ćwiczenia oddechowe
  • Gamy durowe i molowe do pięciu znaków przykluczowych, trójdźwięki, tercje, dominanta septymowa do gam durowych; trójdźwięk zmniejszony do gam molowych; gama chromatyczna
  • Etiudy z „I zeszytu etiud” F. Tomaszewskiego lub innego zbioru
  • Utwory z towarzyszeniem fortepianu
  • Utwory kameralne
  • Utwory cykliczne

IV

  • Doskonalenie techniki zadęcia
  • Kształtowanie dźwięku na długich wartościach rytmicznych
  • Opanowywanie gry w poszczególnych rejestrach
  • Osiąganie wyższego stopnia biegłości palcowej
  • Wprowadzenie techniki podwójnego staccato
  • Umiejętność korekty intonacji
  • Realizacja ozdobników
  • Czytanie nut a'vista
  • Posługiwanie się różnymi formami zapamiętywania oraz umiejętność gry pamięciowej
  • Samodzielna interpretacja utworu z uwzględnieniem oznaczeń zawartych w utworze
  • Umiejętność dokonania samooceny własnego wykonania
  • Ćwiczenia oddechowe
  • Gamy durowe i molowe do siedmiu znaków przykluczowych, trójdźwięki, tercje, kwarty, kwinty, dominanta septymowa do gam durowych; trójdźwięk zmniejszony do gam molowych; gama chromatyczna
  • II zeszyt etiud” F. Tomaszewskiego lub inny zbiór
  • Utwory solowe lub z towarzyszeniem fortepianu
  • Utwory cykliczne
  • Utwory kameralne